Výzva: Rychle dodat prototyp dílu dle navrženého designu, který bude odpovídat vlastnostmi i vzhledem finálnímu produktu.
Řešení: Vyrobení prototypu ze 2 různorodých materiálů, který splňuje parametry dvoukomponentního dílu (2K).
Impakt: Aditivně vyrobený prototyp znamená především výraznou finanční úsporu oproti konvenčnímu postupu pomocí vstřikování. Ten by vyžadoval výrobu formy, pozastavení výrobního stroje včetně jeho seřízení, a v případě nevyhovujícího výsledku, opakování celého nákladného procesu. U aditivní výroby stačí jen poupravit vstupní data.
Výsledek: Vítězství v tendru a nasazení nové verze dílu do sériové výroby.
Služba: Rychlá výroba prototypů
Materiál: PA2200 a PEBA2301
Technologie: SLS, Post-processing
Už to nesmí znovu prasknout
Škoda Auto z koncernu VW prodala v roce 2020 přes 1 000 000 svých vozů. A právě v nich se mezi motorem a palubní deskou nachází rozvod vzduchu, který nastal nejvyšší čas inovovat. Mnohem častěji, než by bylo žádoucí, totiž docházelo k prasknutí některé části tohoto dílu v průběhu instalace na montážní lince. Jednak to zdržovalo kompletační proces, ale hlavně se hromadil počet poškozených dílů, a tak docházelo ke zbytečným ztrátám materiálu.
Dva jsou lepší než jeden, když fungují jako jeden
Hlavní příčinou popsaného stavu byla výroba dílu z jednoho materiálu. Obvod dílu byl málo pružný a právě v těchto místech docházelo k poškození nejčastěji. Inženýři ze Škodovky tedy přišli s návrhem designu nového dílu, který má na dosedacích plochách termoplastickou gumu. Tím dojde k dostatečnému zpružnění této kritické části. Přestože se jedná o spojení dvou částí, je nutné kvůli pevnosti a těsnosti, aby se díl choval jakoby šlo o jeden kus. Ideální úkol pro aditivní technologii.
Design celého vzduchového rozvodu z nylonu a termoplastické gumy
V pondělí design, v pátek prototyp
Vypsaný tender nám svým zadáním perfektně sedl. S rychlou výrobou prototypů (rapid prototyping) a následnou úpravou povrchu (post-processingem) máme totiž mnoho zkušeností. Věděli jsme tak, že požadovaný díl dokážeme vyrobit rychle a v takové kvalitě, jakoby se jednalo o finální produkt. Nečekali jsme však, ale příjemně nás to překvapilo, že se to nakonec v tendru podaří jenom nám.
„Na základě osobní zkušenosti velmi oceňuji na firmě ONE3D rychlost dodání a precizní kvalitu zpracování kompletních zakázek. V rámci naší spolupráce, jako jediný dodavatel v ČR, pro nás vyrábíte 2K prototypové díly ve velmi krátkém čase s požadovanou kvalitou.“
Bc. Luděk Štěpánek, Koordinátor technologie výroby modelů a povrchových úpravDetail finálního prototypu
Klient ve finále díl otestoval při montáži, během které se potvrdily požadované vlastnosti a podle našeho prototypu začal se sériovou výrobou.
Rapido prototypo vehiculum
Zní to jako zaklínadlo a když uvidíte vznik prototypu pomocí aditivních technologií, skutečně to vypadá jako kouzlo. „Z ničeho“ se před vámi zhmotní díl s vlastnostmi, kterých mnohdy nejde jiným postupem ani dosáhnout. Navíc je plně funkční, jakoby zrovna „sjel z výrobní linky“.
Možnosti Rapid prototypingu a aditivní výroby v automotivu ale dílem vzduchotechniky jen začínají. Navrhnout a vyrobit můžete jakýkoliv jiný díl, od plastových prvků do interiéru nebo kompletních světlometů, přes ocelová kolečka v převodovce a hliníkový blok motoru, až po celý model auta 1:1.
Zároveň tím ve většině případů inovujete. Výsledek bude lehčí, pevnější, pružnější, preciznější. Vše vyrobíte na 3D tiskárně, která se ve své průmyslové variantě liší od té hobby natolik, že dokáže vyrábět karoserie aut, raketové motory nebo domy.