AM Akademie

Topologická optimalizace a generativní design

26. září 2021 Topologická optimalizace a generativní design

Prudký rozvoj digitalizace si žádá pokrok ve všech odvětvích, a ne jinak je tomu i při vývoji koncových dílů. S rozvojem výpočetní techniky a výrobních technologií se otevírají nové možnosti pro konstruktéry. Extrémní nároky na pevnost, redukci materiálu, hmotnost, modální vlastnosti ale i cenu, lze plnit například díky topologické optimalizaci.

Topologická optimalizace a generativní design

Co je topologická optimalizace?

Jde o metodu optimalizace tvaru využívající výpočetní algoritmy k rozložení hmoty v uživatelsky definované oblasti vzhledem k daným okrajovým podmínkám (vazby, působící síly a tlaky, volba materiálu, limity vlastní frekvence atd.). Topologická optimalizace dokáže maximalizovat výkon dílu odebráním nepotřebné hmoty z oblastí, kde nedochází k přenosu signifikantních zatížení. Takto lze extrémně redukovat hmotnost nebo řešit problémy s rezonancí či teplotním namáháním.

Výsledkem je často organický tvar téměř nevyrobitelný konvenčními technologiemi. Na druhou stranu je tato metoda odlehčení dílu perfektní volbou v kombinaci s aditivní výrobou, která dokáže vyrobit tyto komplikované tvary bez větších problémů a zvýšených nákladů.

Topologická optimalizace a generativní design

Topologická optimalizace vs. Generativní design

Topologická optimalizace potřebuje na vstupu již navržený díl, který se bude na základě okrajových podmínek a zatížení optimalizovat. To znamená, že je potřebná interakce zkušeného konstruktéra, což ale omezuje výpočetní software.

Generativní design posouvá myšlenku topologické optimalizace o krok dále tím, že redukuje požadavek na počáteční tvar dílu, čímž částečně nahrazuje úlohu a čas konstruktéra. Výstupem z některých softwarů může být dokonce několik variant najednou a možnost přímo exportovat do editovatelného modelu s obecnými plochami.

Topologická optimalizace a generativní design

Výhody optimalizace dílu

Konstruktéři často potřebují pádný důvod, aby se odklonili od klasické konstrukční činnosti nebo zaběhlých výrobních metod. Výrobci nemají důvod ke změně, pokud nový návrh neušetří náklady, čas nebo nebude pracovat lépe.

Snížení nákladů

Tvarově komplexní díly jsou často složitě vyrobitelné pomocí konvenčních technologií, což extrémně zvyšuje náklady na výrobu, zatímco využití aditivních technologií eliminuje toto navyšování nákladů na základě tvarové náročnosti.

Mnohdy ovšem nemohou optimalizované díly cenou přímo konkurovat jejím neoptimalizovaným, tradičně vyráběným protějškům. Je třeba si ale uvědomit, že optimalizace návrhu může redukovat cenu i nepřímo, například:

  • Úspora paliva nebo prodloužení životnosti díky nižším nárokům na rozpohybování lehčích dílů
  • Úspora hmotnosti a velikosti a tím snížení nákladů na transport dílů
  • Rychlejší manipulace manuálně nebo pomocí robotů na výrobní lince díky snížení hmotnosti

Topologická optimalizace a generativní design

Řešení konstrukčních problémů

Topologická optimalizace může řešit nejenom úsporu hmotnosti a nákladů, ale i ostatní konstrukční problémy, například:

  • Snížení nebo eliminace vibrací díky optimalizaci tvaru a tím snížení mechanického namáhání, opotřebení a dalších nežádoucích efektů, způsobených vibracemi
  • Návrh extrémně účinného chladiče s ohledem na zástavbový prostor pomocí komplexních tvarových ploch
  • Optimalizace dílů pro letecký průmysl, které musí mít co nejnižší hmotnost, ale zároveň na ně působí extrémní síly, momenty a teploty.

Díky topologické optimalizaci můžeme vyřešit tyto problémy a najít optimální rovnováhu mezi všemi zadanými požadavky.

Úspora času

Stejně jako aditivní výroba dokáže produkovat komplexní díly velice rychle, tak topologická optimalizace šetří čas konstruktéra, a navíc dokáže vyprodukovat návrh, který by konstruktérovy zabral enormní množství času na návrh, výrobu, testování a úpravu prototypu. Zatímco výpočetní software analyzuje a optimalizuje návrh, konstruktér se může soustředit na ostatní fáze projektu.

Menší zatížení životního prostředí

Lehčí  díl znamená lehčí letadlo a lehčí letadlo znamená méně spáleného paliva a tím pádem nejenom úspora nákladů, ale i menší zatížení životního prostředí. Podobně platí i pro elektromobily a úsporu hmotnosti pro více baterií. Optimalizovaný díl také klade menší nároky na množství vstupního materiálu v kombinaci s aditivní výrobou, což přináší méně odpadního materiálu.

Oblasti využití optimalizovaných dílů

Letecký průmysl

Nutnost extrémního odlehčení dílů pro letecký průmysl je jednou z nejčastějších oblastí využití topologické optimalizace. Ne nadarmo se říká, že každý gram letadla má cenu zlata.

Automobilní průmysl

V automobilním průmyslu jde o dva směry, ve kterých se optimalizace dá využít. Jde o maximální snížení spotřeby a o maximální zvýšení výkonu. Oba směry se snaží najít tu správnou rovnováhu mezi hmotností a tuhostí.

Topologická optimalizace a generativní design

Další články

PBS GROUP a ONE3D zahájily spolupráci na využití 3D tisku ve výrobě motorů
Rosteme společně

PBS GROUP a ONE3D zahájily spolupráci na využití 3D tisku ve výrobě motorů

29. září 2025

Zdroj titulního obrázku: PBS Group 29. 9. 2025 Společnost PBS Velká Bíteš, člen skupiny PBS GROUP a technologická firma ONE3D uzavřely projektovou smlouvu na spolupráci v oblasti využití aditivní…

ONE3D Group a skupina QPAG vstupují <br>do Spacemanic. Společně vytvoří silnou průmyslovou skupinu pro vesmírný průmysl
Rosteme společně

ONE3D Group a skupina QPAG vstupují
do Spacemanic. Společně vytvoří silnou průmyslovou skupinu pro vesmírný průmysl

01. července 2025

Olomouc/Praha, 1. července 2025 Společnosti ONE3D Group a.s. a QPAG s.r.o. majetkově vstupují do společnosti Spacemanic CZ s.r.o., předního evropského vývojáře nanosatelitů a kosmických technologií. Tato strategická aliance…

Vstupujeme do oblasti civilního letectví: Podepsali jsme memorandum s BELL Flight
Rosteme společně

Vstupujeme do oblasti civilního letectví: Podepsali jsme memorandum s BELL Flight

07. dubna 2025

Praha, 3. dubna 2025 Po úspěšném startu projektu s Lockheed Martin v programu F-35 s potěšením oznamujeme, že společnost ONE3D dosáhla dalšího významného milníku. Podepsali jsme memorandum o porozumění (MoU)…

CubeSaty: Malé satelity s obrovskými možnostmi
AM Akademie

CubeSaty: Malé satelity s obrovskými možnostmi

24. srpna 2023

Ve spolupráci s CEITEC a průmyslovým partnerem jsme vyvinuli odlehčený 2U rám pro mikro družice na platformě CubeSat. Pomocí pokročilých technologií a materiálů jsme rám přizpůsobili pro konkrétní…

Založení společnosti One3D s.r.o.
Firemní kultura

Založení společnosti One3D s.r.o.

01. června 2015

Spouštíme aditivní výrobu Je to malý krůček pro člověka, ale velký krok pro One3D. Dnem 1.6.2015 začíná nová etapa našeho příběhu a zakládáme společnost One3D s.r.o. Věříme,…

Zprovoznili jsme největší SLA systém ve střední Evropě!
Rosteme společně

Zprovoznili jsme největší SLA systém ve střední Evropě!

30. července 2019

V červenci 2019 jsme do ostrého provozu uvedli nový přírůstek do naší strojové rodiny – SLA systém NEO800, od britské společnosti RPS. Tento stroj vyniká…

Nenechte si uniknout aditivní novinky

Jednou za 3 měsíce aktuální články, nové případovky a zprávy z oboru.
Přihlaste se k odběru!