Aditivní výroba, růst a harmonie

Aditivní výroba usiluje o vytvoření rovnováhy, ve které lidé a příroda existují v harmonii. Rovnováhy, která splňuje technické, ekonomické a další náročné požadavky současné generace. Usiluje o udržitelný rozvoj, který se v momentálně skloňuje ve všech sedmi pádech. Aditivní výroba je o hledání inovací v již dříve ověřeném. Inovací, které mohou přispět k rozvoji udržitelných materiálů, produktů i výrobních procesů.

První dramatický zásah do této pomyslné harmonie nastal invazivním farmařením našich předků – vykáceny byly části lesů, tak aby se mohly na polích pěstovat základní potraviny jako pšenice, ječmen, cizrna a len. S průmyslovou revolucí docházelo k pokroku nejen v zemědělství, ale i v manufakturní výrobě. Naučili jsme se nepotřebné odebírat. Přišli jsme na to, jak vytvořit požadovaný tvar v daných rozměrech a daném stupni přesnosti obráběním. Každý jednotlivý krok zanechával na tomto světě nesmazatelnou stopu připomínající pomyslnou trofej růstu lidského pokroku, zatímco degradoval náš vztah se Zemí a jejími přírodními zdroji.

 

Příroda může být ten největší učitel.

 

Včelí plást je složen z pravidelných šestibokých útvarů, kterým se říká buňky. Na první pohled je to banální kombinace z pohledu technika je ale včelí plást naprosto dokonalou strukturou. Plásty jsou stavěny z vosku, což je produkt včelího metabolismu, který včely produkují ze svých žláz umístěných naspodu zadečku. Společným úsilím roste včelí dílo. Matematické analýzy ukázaly, že kombinace šestihranů umožňuje ideální využití prostoru. Ale nejen to – spotřeba materiálu je při tomto způsobu řešení nejmenší a pevnost výsledné konstrukce největší.

Aditivní výroba se nechává přírodou inspirovat a místo toho, aby materiál odebírala, jak tomu bylo po tisíce let, na každý díl materiál postupně nanáší ve velmi tenkých vrstvách (stovky až desítky mikrometrů). Tak každý aditivní produkt postupně “roste”. Z digitálního designu vytvoří trojrozměrný předmět bez přebytečných materiálových zbytků. Myslet jinak a zároveň myslet aditivně, umožňuje vytvářet složitější tvarové konstrukce a především díly, obsahující skryté vnitřní konstrukce.